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sstoop
Beiträge: 7 | Zuletzt Online: 26.06.2023
Registriert am:
18.08.2021
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    • sstoop hat einen neuen Beitrag "HS 22" geschrieben. 19.10.2022

      Prüfer waren Küngg und Stämpfli

      Küngg: Reden wir über Demenz.
      Was ist Demenz und welche Arten kennen sie?
      Was sind Symptome von Demenz?
      Was würden Sie tun, wenn sie jemanden mit diesen Symptomen in der Apotheke sehen?
      Ist es wichtig eine Diagnose zu stellen?
      Welche Medikamente kennen Sie? (mit Darreichungsformen)
      Zu Memantin, welche Nebenwirkungen und womit Interagiert es?
      Zur Lewybody, welche ähnliche Krankheit gibt es noch?

      Stämpfli: Neurologie
      Bei welcher Krankheit ist GABA wichtig? Was ist Gegenspieler?
      Könnte jeder ein epileptischer Anfall haben?
      Was löst einen epileptischen Anfall aus?
      Sie beobachten einen Grandmal Anfall, was tun sie?
      Anderes Krankheitsbild, mehr in Schüben? (MS)
      Wie entsteht es? Weil ich Immunerkrankung gesagt habe, hat Stämpfli nachgehakt, ob es eine entzündliche Krankheit ist.
      Wie sieht der Verlauf aus?
      Wie kann man therapieren? Bei akutem und chronisch progredienter Anfall?
      Was sind Nebenwirkungen von Gilenya? Eine häufigere und eine seltenere

    • sstoop hat einen neuen Beitrag "Winter 2022" geschrieben. 08.02.2022

      Exam on the 8.2. from 13:15-13.30
      Tumour Immunology (Halin Part)
      Does our Immune System fight Cancer?
      Experiments in mice have significantly contributed to our understanding of tumour immunity and have provided initial proof that: the body can mount a specific immune response against a tumour. Explained the Tumor immune surveillance theory and the Cancer-Immunity cycle. When I mentioned the Recognition of Cancer by T-cells she wanted to know what T-cells and how these recognize the Tumor (CD8+ and MHC I).
      What other cellular response is there?
      NK-cells.
      How do NK-cells recognize their target?
      The absence of MHC I is a PAMP.
      What is the mechanism behind the Killing of CD8 cytotoxic T-cells and NK-cells?
      Mentioned the intrinsic and extrinsic apoptosis pathway that CD8 T-cells can induce in a cell but she than hinted at something both have in common which is the use of granzymes and perforins.
      What are mechanisms by which the Tumour avoids immune recognition?
      Tumor heterogeneity: Genetic instability, loss of antigen expression. She agreed and then gave me the hint to think about it in comparison to a pathogen infection to lead me to "Low immunogenicity". Few tumour-specific antigens presented; low MHC expression, not full of foreign sequences.
      Why do they not cause an inflammation? No DAMPS & PAMPs (she really liked that, thought it was a great point).
      What else?
      Immunosuppressive tumour microenvironment: recruitment of Tregs, suppressive macrophages, PD-L1 expression (she wanted me to clarify on which cell the PD and on which the PD-L1 is)
      Halin is really nice, smiles and encourages you when you're on the right path.

      Bioassays (Neri)
      Wants to talk about Bioassays maybe also in regards to the Humira Dossier.
      I started talking generally about what Bioassay are used for. That you could monitor the proliferation and cell death by staining and cell counting (he smiled at his and nodded in agreement)
      How could we do a Bioassay for Humira?
      Humira is a homotrimeric cytokine that targets TNF alpha. The drug can make complexes with it to deactivate it etc. Then I wanted to explain why we cannot use ELISA but Biacore but he stopped me there and said Biacore was a physicochemical method and he wanted to hear about BIO-Assay.
      What he wanted to hear in the end, was that if the binding of TNF results in cell death and therefore we would just make a cell count with and without Humira. He said that that was on 1 specific slide somewhere.
      Last question: Why would we want to measure toxicity and PK?
      Started to explain that we want to know the maximum dose, etc but he just wanted to hear “to know for how long the drug stays in the body”
      He preferred short answers to his question and not everything you know about the topic but is also very nice and want to lead you the solution.

    • sstoop hat einen neuen Beitrag "Sommer 2021" geschrieben. 30.08.2021

      Sterchi & Beisitzender der Notizen macht anwesend. Prüfungsstimmung locker & auf Schweizerdeutsch
      2 Blätter, eine mit Bild und andere Mit Text mit je einer Frage und Unterfragen. Er achtet darauf, dass es pro Frage ca 10 min sind.

      Reinigungsvalidierung
      -Die drei Arten (Swab, Rinse, Placebo mit entsprechenden Kennzahlen)
      -Was für Arten Verunreinigungen kann es geben?
      -Müssen Sie bei jedem Produkt eine eigene Reinigungsvalidierung machen?
      -Containment mal erwähnt

      Bild von Person im Reinraum
      -Über Reinraum/Isolator gesprochen
      RABS erwähnt
      -Was wird da so gemacht?
      -Wo würden Sie bei der Person in der Pharmakleidung einen Abstrich nehmen als Mikrobiologische Inspektorin
      -Für was sind die Handschuhe
      -Wie beweisen sie ob die Handschuhe dicht sind- Habe erwähnt dass ich Zertifikate, Dokumentation vom Hersteller habe aber bevor wir mehr in DQ, IQ, OQ und PQ gehen konnte war die Zeit um. Er wünschte mir noch viel Glück für die weiteren Prüfungen.

    • sstoop hat einen neuen Beitrag "Sommer 2021" geschrieben. 25.08.2021

      25.8.2021 10:45
      Leroux öffnet Türe, fragt ob Audioaufnahme i.O, man muss laut Name & Nachname für Gerät sagen und Zettel unterschreiben. ID check und los gehts.

      Giger hat 12 Karteikarten vor sich ausgelegt und man wählt eine.
      [u]Perorale Abgabesysteme[/u]
      Was sind Vorteile für Bioverfügbarkeit?
      Was ist der interdigestive Motilitätskomplex?
      Graph mit 3 Kurven: benenne release Arten , eine unter therapeutische Fenster, über Graph reden.
      Biopharmazeutisches Klassifizierungssystem erklären, bei welcher Klasse kann man was machen?
      Sie gibt mir eine Tabelle mit Tradenames, Firmenname und Wirkstoff und fragt, was das für Herstellungen sind. Wären Mikroemulsionen gewesen.
      Tabelle von Wirkstofffreisetzungsprofil Sandoz immun und einem anderen. Welches ist bevorzugt? Das mit peak.
      Mikroemulsionen Vor- und Nachteile?

      Frau Giger ist nett, hat Verständnis, wenn man nervös ist aber wenn sie einem helfen muss, dann bekommt man den Punkt, denke ich, nicht (man sieht sie eine Liste abkreuzen). Leroux hat einfach ein Auge auf die Zeit aber trägt nichts bei.

    • sstoop hat einen neuen Beitrag "Winter 2021" geschrieben. 18.08.2021

      1. Frage Multiple Choice (10P)
      2. Wie kann man die beiden Proteine mit einem bifunktionalen Linker verbinden ? (3.5P)
      Radioiodid an Aminosäure hängen, wie, zeichnen (1.5P)
      3. 1.5mg IgG wird appliziert, 200 ng Antigen KD= 10^8 oder 10^9 Zeichne die Kurve (3.5 Punkte), ist der Antikörper frei oder gebunden im Equilibrium? Ist das Antigen frei oder gebunden im Equilibrium (Insgesamt 5 Punkte)
      4. Designe ein Experiment es geht um T-cell expression in Knockout Mäusen. Beschreibe Microarray. Was sind Vorteile und Nachteile von microarrays und RNA sequencing. Welche Methode hier wählen (8p)
      5. Beschreibe Phage Display und DNA encoded libraries (Konzept). Wie wird eine Phage display library hergestellt? Was ist der Unterschied von Phage display und phagemid vector display. Wie werden high affinity antikörper aus dem Phage display selektioniert? (8P)
      1. Illumina
      2. CripserCas9

    • sstoop hat einen neuen Beitrag "Sommer 2021" geschrieben. 18.08.2021

      5 Fragen, 1h Zeit man kann und sollte in Stichworten antworten, da die Zeit eher knapp ist.
      1. Interaction between MHC I und T-cell auf Target cell zeichnen. Alles beschriften. Was macht Interaction aus. Wie bindet Peptid an MHC I ?
      2. Antibody zeichenn und welcher Teil sich ändert bei Class switching markieren. Welche Enzyme sind am class switching beteiligt und wo findet es statt. Wieso ist class switching wichtig für adaptive immunity
      3. Wie kann innate immunity extrazelluläre Bakterien clearen? 2Bsp. dazu nennen. Wie kann adaptive immunity intra o. extracell pathogens clearen? 2 Bsp. dazu nennen. Wieso braucht es unterschiedliche Mechanismen für extra und intrazelluläre Bakterien?
      4. 4 Mechanismen wie sich der Darm gegen Pathogene wehrt nennen. Was ist das Problem bei Morbus Crohn? Symptome?
      5. Was ist TNFa? Was macht es? Wie heisst Substanzklasse von TNFa Blockers? Für welche Krankheit angewendet?

    • sstoop hat einen neuen Beitrag "Sommer 2021" geschrieben. 18.08.2021

      18.8.2021 8:45

      You come in, show your student card to the assistant, write your name and date on the top of a piece of paper and he explains to you that he’d like to have a discussion.
      H: What is the problem with Protein-Protein Interaction?
      -He wants to hear about complexation, that they get very large and block the binding site for the drug (there are drugs that can go into the binding side or slide between the two proteins to hinder complex formation). I mentioned natural compounds, so his follow up question was:
      H: Can you tell me about the advantages and disadvantages of natural compounds?
      -evolutionary proved that it works, biological systems can make very complex structures a chemist would never think of. Disadvantages are not synthesisable economically on large scale, very complex, not stable. Mention semi-synthesis.
      H: Can you tell me examples of natural compounds?
      -Taxol, Curare, Penicillin
      H: What is target validation
      -A process that enforces you that you’re on the right way in the process, the stages of development
      H: I talked about XY in the lecture (slightly panicking because I have never heard that name before) and how it is a kinase used in cancer. What do you recall?
      -That this was a surprise because kinases weren’t considered a good drug target because they are ubiquitous.
      H: What’s a problem with kinases and cancer, more specifically with cancer as a drug target?
      -Mutate quickly
      H: How would you solve that?
      -Scaffold hopping (he was amused by that?), analysing the target to see which amino acid residues were mutated. He mentioned that in vivo analysis is quit good nowadays, but you’d have to go through all of the clinical phases again.
      H: Why did this kinase validate the target?
      -Since the virus mutated it, it needed to be important. (There was probably a more sophisticated answer to that but he moved on)
      H: You have probably never seen this molecule before: shows me Fingolimod.
      -I knew the drug from Immunology so I talked about the fact that it was used for graft rejection and interacts with autoreactive T-cells who interact with the foreign MHC of the Donor cells. He added that it is also used in Multiple sclerosis. I thought out loud about what multiple sclerosis was and then I mentioned that the same thing happened with H-2 Blockers that were first designed to help with gastric ulcer but then proofed to be good antiemetics. He then explained to me how it happened that the indication changed (I absolutely do not recall that answer).
      The alarm ringed but he wanted to talk about the structure of Fingolimod a bit so I talked about hydrolysis (not happening), but that it has a lot of possible places where it could oxidate. He then mentioned that he always thought that this drug would be an absolute nightmare but yet it’s a billion-dollar drug.
      With that, the exam ended. I didn’t have to draw anything but had to hand in the empty paper anyways.
      Just tell him everything you know, if it isn’t the thing he wants to hear, he will tell you and try to navigate you in the right direction.

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